Ergotherapie voor kinderen

Een ergotherapeut kan kinderen helpen die tijdens hun ontwikkeling problemen ondervinden. Deze problemen kunnen zich in verschillende contexten (zoals thuis, op school, in de sportclub...) of op verschillende vlakken (zoals bij het leren, vrije tijd, zelfredzaamheid, spel ...) situeren. Daarom hecht ik heel veel belang om het kind zo ruim mogelijk te bekijken en de omgeving steeds te betrekken bij de therapie. Het kind brengt nl. meer tijd met hen door dan met jou. Therapie volgen is zinvol, maar enkel leren in de therapie biedt beperkte meerwaarde. Ook daarbuiten is het belangrijk dat de omgeving en het kind erachter staat om datgene wat je binnen de therapie doet, te blijven toepassen en herhalen buiten de therapeutische context. Dit zorgt voor een verhoogde slaagkans. Daarom vind ik het ook belangrijk om de omgeving begeleiding te bieden, een luisterend oor of advies.

Het is mijn doel om een zo groot mogelijke zelfstandigheid en zelfredzaamheid bij de kinderen te verkrijgen. Hierbij vertrek ik steeds vanuit de mogelijkheden en interesses van het kind. Therapie kan zowel gegeven worden aan kinderen met maar ook zonder een diagnose.

"You are braver than you believe" A.A.Milne

Waarvoor kan je bij mij terecht?

Typlessen voor kinderen

Met de 2hands4kids typmethode leer ik je dochter of zoon blind typen op een leuke en speelse manier in 10 lessen!

Aan elke letter wordt een woord en symbool gekoppeld. Elke vinger krijgt een kleur en er wordt gewerkt met korte zinnetjes of rijmpjes. Op deze manier worden meerdere zintuigen aangesproken, waardoor de automatisatie bevorderd wordt.

Van tijdsdruk is geen sprake. De nadruk ligt op het correct automatiseren van de letters, niet op het verhogen van het tempo. Dit volgt later automatisch. Het tempo van het kind wordt gevolgd.

Het kan zowel individueel als in groepsverband doorgaan.

Workshops voorleessoftware

Wil je graag wegwijs worden met de voorleessoftware Alinea of SprintPlus? Dan is deze workshop misschien wel iets voor jou! Je kan bij mij zowel als kind, ouder, leerkracht of ondersteuner terecht voor een workshop.

We ervaren dagelijks dat naast remediëren, compenseren voor meer leerplezier zorgt en leidt tot meer zelfstandigheid en groter zelfvertrouwen. Heb je het moeilijk met schrijven, lezen, studeren of spelling? Dan kan deze software je vriend zijn om je hierbij te helpen!

Tijdens de workshop leren we gebruik maken van de voorleesknop, de schrijfondersteuning, het woordenboek en het invullen of verbeteren van documenten zoals de huistaken, het werkschrift of toetsen. Samen gaan we op zoek naar hoe deze voorleessoftware het kind het beste kan ondersteunen of hoe je als leerkracht en ondersteuner deze software kan gebruiken.

De workshop bestaan uit 4 lessen van +/- 60 minuten. Je neemt als kind deel aan de workshop samen met één vaste ouder en je brengt, indien mogelijk, je eigen laptop mee.

"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" Pippi Langkous

Het belang van kinderergotherapie

Alle kinderen willen hetzelfde: spelen, leren, sporten, plezier maken met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Bij de meeste kinderen verloopt de ontwikkeling vanzelf en ontdekken ze al spelend en lerend hun weg naar volwassenheid en onafhankelijkheid. Bij anderen verloopt dit niet zo vlekkeloos. Vaardigheden die voor de één vanzelfsprekend zijn, zijn dit voor anderen helemaal niet. Ze ondervinden problemen of moeilijkheden op school, thuis, bij de sportclub ... Bij sommige kinderen gaat dit gepaard met een laag zelfbeeld, angst om te falen, onzekerheid ... Een ergotherapeut kan helpen vaardigheden te ontwikkelen, kan samen met de kinderen en ouders op zoek gaan naar oplossingen voor moeilijkheden die de kinderen ondervinden. Dit zal het zelfbeeld verbeteren en het kind terug laten geloven in zichzelf. Daar gaan we voor! 

"Play is the highest form of research." Albert Einstein

Spelend leren, waarom is dat zo belangrijk?

De leerprestatie van een kind wordt vergroot naarmate het enthousiasme om te leren sterker is. Wanneer je spelend iets aanleert, is het enthousiasme groter en hebben ze minder het gevoel dat ze aan het leren zijn. Je geeft ze positieve leerervaring en daar hecht ik veel belang aan. Daarom ga ik vaak spelend te werk bij kinderen, want spelen is toch veel leuker als leren! 

© 2024 Weyen Lien, 3920 Lommel
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin